Wij krijgen veel vragen over het wel of niet annuleren van de geboekte zomervakantie. Maar ook of je nu wel of niet het overige deel van een reissom moet betalen. In onderstaand stappenplan vertellen wij wat je kunt doen.
Stap 1: nooit zelf annuleren als de reis vanwege coronabeperkingen (vermoedelijk) niet door kan gaan
Wij adviseren jou om een geboekte reis nooit zelf te annuleren. Neem eerst contact op met jouw reisbureau, luchtvaartmaatschappij of geboekte accommodatie. Volgens onze voorwaarden geldt namelijk dat de reisorganisatie waar jij jouw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel moet doen voor terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Denk aan een voucher, tegoedbon of mogelijkheid tot omboeken. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Overleg daarom eerst met hen over een oplossing, eventueel in overleg met jouw adviseur.
Betalen van de reissom?
Ons advies: vraag uitstel van betaling aan bij jouw reisorganisatie, vanwege de onzekere situatie, tot het moment waarop duidelijk is of de reis wel of niet door kan gaan.
Wil de reisorganisatie hier niet aan meewerken? Vraag dan eerst schriftelijk aan de reisorganisatie of zij geld teruggeven binnen 14 dagen en geen voucher aanbieden, als jij de betaling doet maar de reis vervolgens toch niet door kan gaan door de coronabeperkingen. Er zijn vervolgens twee opties:
- Wil de reisorganisatie deze toezegging wel schriftelijk aan jou bevestigen? Dan kun je de betaling doen. Houd vervolgens contact met de reisorganisatie over het wel/niet door laten gaan van jouw reis.
- Wil de reisorganisatie deze toezegging niet schriftelijk aan jou bevestigen? Geef dan aan dat jij, als boeker van de reis, de betaling eenzijdig opschort vanwege de onzekere situatie. Let op: dit mag niet worden gezien als een annulering van de reis. Wacht vervolgens de reactie van de reisorganisatie af. Ga daarna in overleg met jouw adviseur.
Stap 2: bericht afwachten van de reisorganisatie
In veel landen geldt nog steeds een negatief reisadvies met code oranje of rood. Heb jij een reis geboekt naar een van deze landen? De reisorganisatie (reisbureau, vervoerder, verhuurder of aanbieder) waar jij jouw vakantie hebt geboekt, neemt normaal gesproken enkele weken voor jouw vertrekdatum contact met jou op. Deze zal met jou overleggen over het annuleren van de geboekte reis en de compensatiemogelijkheden die zij aanbieden. Bijvoorbeeld restitutie, een voucher of gratis omboeken naar een andere datum.
Zelf contact opnemen?
Let op: hoor je niets van de reisorganisatie en nadert de vertrekdatum al snel (binnen drie weken)? Neem dan zelf contact op met de reisorganisatie en overleg over een oplossing.
Compensatie?
Ontvang jij een vorm van compensatie? Dan is het belangrijk te weten dat je deze niet zomaar mag weigeren. Als de compensatie een redelijke periode geldig is, bijvoorbeeld een jaar lang, zien wij dit als een op geld te waarderen (financiële) compensatie.
Stap 3: biedt de reisorganisatie geen oplossing? Neem contact op met jouw adviseur.
Heb jij contact gehad met jouw reisorganisatie? Biedt zij géén restitutie of compensatie? Neem dan contact op met jouw adviseur. Dan beoordelen wij samen of je jouw annuleringskosten via de reisverzekeraar kunnen terugkrijgen.
Om te beoordelen of de annuleringskosten onder de dekking van de polis vallen, zijn er zes voorwaarden. Er moet gelden dat:
- jouw reis vóór 20 maart 2020 is geboekt;
- op het moment van boeken nog geen negatief reisadvies gold voor jouw reisbestemming;
- op jouw vertrekdatum wél een negatief reisadvies geldt voor jouw reisbestemming.
Nodig: schriftelijk bewijs
Wil jij een beroep doen op jouw annuleringsverzekering? Zorg er dan voor dat je een schriftelijk bewijs hebt van de reisorganisatie, waarin staat dat jij geen enkele vergoeding krijgt (in welke vorm dan ook) voor het annuleren van de reis door de reisorganisatie. Dit kun je delen met jouw adviseur.
Toch op reis? Hoe het zit met jouw doorlopende reisverzekering over het algemeen?
Vanaf 15 juni geldt voor veel Europese landen code geel. Hier kun je dan weer naartoe op vakantie, maar let op de risico’s. Voor een aantal landen blijft code oranje of rood van kracht, op advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Reizen naar deze landen wordt sterk afgeraden.
Op vakantie? Ga dan wijs op reis. De Rijksoverheid informeert over wat wel en niet mogelijk is.
Kan jouw reis wél doorgaan, omdat het land haar grenzen weer opent voor toeristen? Veelal blijven de doorlopende reisverzekeringen geldig als je op reis gaat, maar let op:
- Zij vergoeden géén schade als aan het begin van jouw reis dusdanige omstandigheden bekend of aanwezig waren, dat het maken van kosten hiervoor redelijkerwijs te verwachten was. Bijvoorbeeld als er een negatief reisadvies met code rood geldt voor een land in verband met een staatsgreep en jij besluit toch naar dit land te reizen. Je wordt tegengehouden bij het hotel en teruggestuurd naar Nederland, waardoor extra kosten ontstaan. Deze schade vergoeden wij niet.
- Zij vergoeden wél schade als het land waar jij naar toe gaat de grenzen weer heeft geopend, óók als het reisadvies op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken nog niet is aangepast. Het advies van het ministerie is normaal gesproken leidend. Maar op dit moment zijn alle landen in overleg over het al dan niet wijzigen van hun regelgeving en eventueel openen van de grenzen. Er verandert dagelijks dus veel.
Een voorbeeld: stel, je hebt een huisje geboekt in Duitsland. Je vertrekt over veertien dagen. De camping belt en zegt tegen je dat je gewoon kunt komen, omdat Duitsland haar grenzen weer heeft geopend. Tegelijkertijd staat Duitsland nog steeds op code oranje volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken. Als je in dit geval besluit wél op reis te gaan en er gebeurt iets op vakantie, dan vergoeden veelal de reisverzekeraars eventuele schade volgens de voorwaarden van onze doorlopende reisverzekering.
Tot slot willen wij nogmaals benadrukken om jouw reis niet zelf te annuleren!