Voorkom een herfstdip

Storm, regen en vallende bladeren. Het is de herfst in optima forma. Veel mensen worden er niet vrolijk van en raken er zelfs van in mineur. Maar zo af en toe laat het jaargetijde zich van zijn mooiste kant zien. Je kunt er ook zelf wat aan doen. Met deze tips voorkom je een herfstdip.

okt 11, 2019

Je kent die dagen vast wel: bij het opstaan is het nog donker en als je thuis komt van je werk, is het opnieuw donker. Je wordt er niet vrolijk van. Sterker nog: vermoeidheid, lusteloosheid, een slecht humeur en sombere gevoelens liggen op de loer. Probeer onderstaande tips en je humeur klaart er van op!

Ga je herfstdip te lijf met ‘licht’

Bijvoorbeeld door lichttherapie via een handzame LED-daglichtlamp. Ook een zogenoemde daglichtwekker die het opkomen van de zon nabootst, is populair in de donkere maanden van het jaar. Zorg ook voor een goed dag- en nachtritme en houd je daaraan vast. Zorg zeker in de herfst en winter voor acht uur slaap.

Zorg ook voor voldoende ‘echt’ daglicht

Door voldoende daglicht maakt je lichaam onder meer cortisol aan. Dit hormoon zorgt dat je wakker en bij de les blijft. Maak bijvoorbeeld een lunchwandeling tijdens je pauze, zodat je niet de hele dag in een donker kantoor zit. Een lange boswandeling in het weekend kan ook.

Beweeg voldoende

Bewegen maakt fit. Ga naar een sportschool, hardlopen in het bos of maak een mooie kleurrijke boswandeling. Je hersenen maken endorfine aan. Dit werkt ontspannend en geeft nieuwe energie.

Eet winterkost

Stamppot en stoofschotels. Het is typische winterkost en dat is niet voor niets. Door de dierlijke proteïnen in het eten maakt je lichaam stoffen aan die energie geven en je wakker houden. Begin de dag ook met een stevig ontbijt. Het zorgt ervoor dat je ‘motor’ goed op gang komt.  

Warm aankleden

Is het guur weer en moet je toch naar buiten: kleed je dan warm aan. Bij lage temperaturen vreet je lichaam energie om weer op temperatuur te komen. Daardoor raak je sneller vermoeid.

Verwen jezelf

Doe eens gek en verwen jezelf. Koop een goed boek, een lekkere fles wijn of een paar mooie schoenen. Je hebt het verdiend en probeer die gedachte zolang mogelijk vast te houden.

Ontspan regelmatig

Een saunabezoek, een beautydag of een verkwikkende massage. Het is niet alleen goed voor je lichaam, ook je ‘bovenkamer’ blijft er lenig van.

Heb plezier!

Ga met je partner, gezin, vrienden of familie leuke dingen doen. Sluit een boswandeling af met een kop soep of warme chocolade. Maar ook een weekendje weg, naar de film of een dag shoppen doen een mens op zijn tijd goed. Heb plezier en lach!

Ons laatste nieuws

Belasting in box 3 in 2024
Belasting in box 3 in 2024

De belasting die je moet betalen over je vermogen in box 3 wordt vanaf 2023 op een andere manier berekend. Dat kan gevolgen hebben voor de voorlopige aanslag van 2024. We zitten namelijk in de overbruggingsjaren naar het nieuwe box-3-stelsel dat vanaf 2027 in moet gaan.

Lees meer
De videodeurbel en privacy; hoe zit dat?
De videodeurbel en privacy; hoe zit dat?

Een videodeurbel kan ontzettend handig zijn. Je kunt de pakketbezorger bijvoorbeeld makkelijk laten weten dat hij het pakketje voor de deur neer kan zetten. Daarnaast geeft een videodeurbel een veilig gevoel. Je ziet immers altijd wat er voor je deur gebeurt. Toch moet je bij het installeren van zo’n deurbel ook rekening houden met de privacy van de buren en voorbijgangers. Je mag niet zomaar alles in beeld brengen.

Lees meer
De WOZ-waarde stijgt verder: wat betekent dit voor jou?
De WOZ-waarde stijgt verder: wat betekent dit voor jou?

De WOZ-beschikking valt in de eerste acht weken van het jaar op de mat. Het is een terugkerend onderwerp van gesprek. Is je huis wel op waarde geschat? Moet je bezwaar maken? En wat betekent het voor de belastingen die je dit jaar moet betalen? Dat zijn vragen waar veel mensen mee zitten.

Lees meer

Meer nieuws in je inbox?